آلبوم زیبای یاران همدم

 آلبوم زیبای فلکلور یاران همدم با آواز استاد بهمن کاظمی و آهنگسازی استاد حشمت الله مسنن

سال انتشار ۱۳۷۳

یادی از زنده یاد استاد حشمت الله مسنّن

به قلم : ایرج نظافتی

ای خوش آنکس از محک همچون طلای ناب شد

در بر اهل نظر چون گوهری کمیاب شد

در گذرگاه زمان در راه بد نامی نرفت

از سراب نیکیش هر تشنه ای سیراب شد

خادم همنوع بود و مهربانی راستین

از برای دوستان سردسته احباب شد

این اشعار ازسروده های زنده یاد استاد حشمت الله مسنن،موسیقی دان،نقاش ، شاعر و هنرمند بزرگ کرمانشاهی است.

 در سال ۱۳۷۲ بود که به واسطه جمع آروی کتاب “تاریخ موسیقی کرمانشاه” با استاد مسنن آشنا شدم.مرحوم مسنن و پدرش از اولین دندانسازان کرمانشاه بودند.همچنان که خودش در “تاریخ موسیقی کرمانشاه “گفته اند،پدرش دندانسازی را در شهر دهلی هندوستان فرا گرفته و او نیز از پدرش این حرفه را یاد گرفته بود.به یاد دارم در همان سال ۱۳۷۲ که سالهای آخر دبیرستان را در کرمانشاه می گذراندم و به دنبال جمع آوری کتاب تاریخ موسیقی کرمانشاه بودم یک روز که در دبیرستان مصطفی پروینی – خیابان منزه- گروه بعداز ظهر درس می خواندم،زنگ آخر که تمام شد،طبق آدرسی که داشتم،به خیابان سیروس رفتم که مطب آقای مسنن آنجا بود.در هنگام ورود با پیرمردی خوش مشرب با صدایی آرام و متین روبرو شدم که در حال ساخت دندان مصنوعی بود.سلامم را پاسخ گفتند،من هم از انگیزه ام برای جمع آوری کتابی در حوزه موسیقی شهرمان گفتم.مرحوم آقای مسنن نگاهی به من انداخت و کیف مدرسه را که در دستانم دید،گفت:فکر نمی کنید با این سن و سال نوجوانی که دارید شاید انجام چنین کاری برای شما سخت باشد؟چون این کار باید کاری میدانی و تحقیقی و کارشناسی باشد و در حافظه تاریخی این شهر ماندگار شود.عرض کردم که فعلا در حال جمع آوری مطالب کتاب هستم تا بعد ببینم خدا چه می خواهد.آقای مسنن که عزم مرا جزم دید و شور و اشتیاق فراوانم برای انجام کار تحقیقاتی در هنر موسیقی کرمانشاه را که ملاحظه کرد،دیگر هیچگاه از در یاس و ناامیدی با من سخن نگفت و همیشه مرا به انجام آن کار تشویق می کرد تا جایی که بعدها مقدمه آن کتاب را هم خودشان نگاشتند.

 از آن به بعد ارتباط من با آقای مسنن بیشتر و بیشتر شد و با خصوصیات اخلاقی این هنرمند بزرگ از نزدیک آشنا شدم و از فضایل برجسته اخلاقی این هنرمند گرانقدر بهره هابردم.از همین رو باید اذعان داشت استاد مسنن قبل از اینکه در آهنگسازی،نوازندگی و شاعری سرآمد باشند، یک معلم کم نظیر اخلاق بودند و در مسایل دینی و مذهبی هم همیشه اهل عبادت بودند و این عبادت و دعا و نیایش با معبود یگانه و شیفتگی بی حد و حصر در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را تا آخرین لحظات عمر با برکتشان با خود به همراه داشتند.

مرحوم آقای مسنن در این اواخر بیشتر به نقاشی و شاعری گرایش داشت و تابلو های زیبایی هم از مناظر روستایی نقاشی کرده و اشعار فراوانی هم سروده اند که متاسفانه تا کنون اشعار ایشان در جایی منتشر نشده است.از دیگر خصوصیات ایشان علاقمندی به طبیعت و زندگی در روستاها و نفس کشیدن در هوای آزاد به دور از هر نوع قیل و قالی بود که همین حال و هوا در نقاشی های او به خوبی دیده می شود.این نقاشی ها و دفتر شعریشان در حال حاضر در اختیار پسر بزرگشان است.شهرت و محبوبیت استاد مسنن در میان اهالی هنر در تهران نیز زبانزد بود؛به گونه ای که مرحوم استاد مرتضی حنانه یکی از آثار ایشان را هارمونیزه کرد و با ارکستر بزرگ تهران اجرا نمود و در متن سریال هزاردستان قرار داد.

اما درباره مقدمه ای که ایشان بر کتابم”تاریخ موسیقی کرمانشاه”نگاشتند باید بگویم که استاد مسنن اوج احساس عارفانه خود را در نوشتن این متن به کار بردند و با قلمی شیوا و ساده و روان هنر واقعی موسیقی محلی کرمانشاهی را با زبان قلم به نمایش گذاشتند.یکی از مسایلی که مرحوم آقای مسنن را رنج می داد سر برآوردن موسیقی های بی هویت و مبتذلی بود که در دل موسیقی های محلی در کرمانشاه رخنه کرده و همچون موریانه به اصل این هنر ضربه زده بود.به طوری که همیشه از وجود سازی همچون ارگ و اجرای ریتم های تند و گوش خراش آن اظهار گلایه می کرد و می گفت که ای کاش دولت بتواند با این موسیقی های بی هویت مقابله کند.مرحوم مسنن علاقه فراوانی به کرمانشاه داشت و هیچگاه حاضر نبود این شهر را ترک کند.به یاد دارم که می گفت: در زمان بمباران های کرمانشاه اغلب اوقات که شهر خالی از سکنه بود و مردم به خاطر در امان ماندن از دست بمبارانهای بعثیون به دامنه های اطراف کرمانشاه یا روستاها پناه برده بودند،من و همسرم هیچگاه این شهر را ترک نکردیم و عاشقانه در اینجا ماندیم و هر از گاهی در حد توان کمک های مادی به رزمندگان می کردیم.

استاد مسنن در بخشی از مقدمه کتاب “تاریخ موسیقی کرمانشاه” می نویسد: از همه مهمتر اینکه نباید فراموش کنیم که کرمانشاه شهر هنرمند خیز بوده و در هر زمان از تاریخ بزرگان زیادی را در دامان خود پرورش داده،چه در خطاطی که بزرگی چون میرزا محمدرضا کلهر و در نقاشی مرحوم سپهری و مخصوصا در موسیقی بزرگانی همچون میرزا آقاخان پدر،استاد شیخ حسین داوودی،مرحوم خراباتی،حاجی خان ناظری و پس از اینان هنرمندان توانایی در موسیقی محلی همانند مرحوم سید اسماعیل پیرخدری،مرحوم حشمت لرنژاد،سیدمرتضی شریفیان و . . . را به جامعه هنری ایران زمین تقدیم نمود.آری اینان در طول تاریخ افتخار آفرین کرمانشاه افراد کمی نبودند و در هر برهه از تاریخ این خطه با هنر خود روح پاک و والای مردم دیارمان را به سوی معنویت سوق دادند و هم اکنون نیز بزرگان و استعدادهای زیادی را در تمام رشته های هنری در خود جای داده است:

ای قصه خوش عهد قدیمم

گیان پرور هوا آو و نسیمم

نه کرمانشاهی اوشن گش کسان

یادگاریگه طاق طاق وسان

طاق وسانمی،گل عذارمی

واو پیره چنار یادگارمی

استاد مسنن در ادامه مقدمه کتاب تاریخ موسیقی کرمانشاه می نویسد: و من به نوبه خود افتخار می کنم که در شهر کرمانشاه و در دامن کوه پراو و کوه کنش و کوه سفید به دنیا آمدم و روزی هم در این شهر تاریخ ساز و در این خاک مقدس به خاک سپرده می شوم، و بسیار خوشوقتم که در تمام عمر آوازهای دلنشین و پر از احساس را در دستگاه های مختلف و آهنگهای محلی کردی را برای خود در ردیف بهترین محسوب کرده ام و از دوران جوانی تا کنون که به نقطه پایان رسیده ام با دید پاک و عرفانی و معنوی به موسیقی نگاه کرده ام و تصور می کنم اگر از این ذوق ظریف و این استعداد خداداد استفاده بجا و معقول و صحیح شود نتیجه اش باعث خلوص نیت،پاکی دل و حقیقت بینی در امور زندگی و بالاتر از همه پی بردن به لطف و مرحمت خدای بخشنده و مهربان و بعد از آن پرهیز و دوری از منکرات خواهد شد.توحید گوی او نه بنی آدمند و بس/هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد

 شادروان استاد حشمت الله مسنن در دیماه سال ۱۳۷۹ و در سن ۸۱ سالگی در کرمانشاه دارفانی را وداع گفتند.

روح و روانش شاد و بهارستان یادش پیوسته بی خزان باد.

در پایان یکی از سروده های ایشان تحت عنوان (تقدیم به پیشگاه حضرت حق) را می خوانید:

ای خدا از ذکر نامت خسته جان ها جان گرفت

از کمال حکمتت هر عاقلی ایمان گرفت

با همان عزم عظیمت چرخ گردون شد به کار

از فروغ جاودانت این جهان سامان گرفت

ذکر نامت بر زبانها حمدگویان هر زمان

مرغ حق با ذکر تو شب ورد یا یزدان گرفت

لطف و مهرت بهر انسان آنچنان بی حد و حصر

کادمی اشرف نمودی برتر از حیوان گرفت

بندگانی دردمند دست نیاز آرند سو

از در لطفت یکایک دردها درمان گرفت

ماه و خورشید و فلک در گردش دوارشان

جملگی از آستانت ای خدا فرمان گرفت

ای کریما،ای رحیما،ای خدای مهربان

هر زمان (حشمت) به فکرت رفته و پیمان گرفت

درباره بهمن کاظمی

 

بهمن کاظمی- متولد ۱۳۴۵ موسیقی شناس اقوام و ملل- مدرس دانشگاه موسیقی آوازی را از دوران کودکی و موسیقی سازی را از دوران نوجوانی فراگرفت. خانواده پدری اش آشنا با خط و ادبیات ، و خانواده مادری او از شیفتگان موسیقی سنتی بودند. از این رو، وی از همان ابتدا به شنیدن آثار صوتی دوران قاجار روی آورد. در این زمینه، میرعلی مکرمی از دوستان و معاصران اقبال آذر گنجینه گرانبهایی از موسیقی قدیم و روایت متفاوتی از ردیف آوازی را در اختیار وی قرار داد که از دوران نوجوانی چراغ راهش شد. در حوزه ادبیات فارسی از دو ادیب بزرگ خطه غرب، استاد بهزاد کرمانشاهی و استاد وفای کرمانشاهی بهره فراوان برد. افزون بر اینها، کاظمی از استادان گمنام و بنام فراوانی نیز بهره برده است و همواره خود را وامدار ایشان می داند. از آن میان می توان به حسن شیری، رحمت الله مرآتی، نعمت الله معتمدی، حشمت الله مسنن، محمود تاجبخش و ابراهیم سپهری اشاره نمود. همچنین آشنایی بیست و چند ساله با استاد حاتم عسکری فراهانی باعث گردید از تجارب ردیف و مجموعه آرشیو شخصی ایشان بهره های فراوان ببرد. در سال ۱۳۷۶ آخرین استادی که در نحوه نگرش وی به موسیقی آوازی تأثیر بسزایی گذاشت، استاد صدیف رامبد بود که با سخاوتی کم نظیر تجارب هنر مرکب و مرصع خوانی خویش را در اختیار وی نهاد. رابطه وی با این دو استاد اخیر و استاد وفای کرمانشاهی فراتر از رابطه موسیقی و شعر است، به گونه ای که کاظمی آنان را جزئی از خانواده و خویشان خود می داند. بهمن کاظمی از سال ۱۳۷۵ به فعالیت های پژوهشی گسترده ای در زمینه موسیقی اقوام ایرانی پرداخت و حجم عظیمی از سرمایه های مادی و معنوی اش را در این راه نهاد. حاصل این پژوهش ها، بیش از ۱۰۰۰ ساعت ضبط تصویری و ۴۰۰۰۰ قطعه عکس از زندگی موسیقایی اقوام ایرانی است که در زمان حاضر معتبرترین منبع پژوهش موسیقایی کشور ایران به شمار می آید. افزون بر پژوهش در کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و تاجیکستان، وی در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ فرصتی یافت تا در کشور مالزی به مطالعه و بررسی موسیقی تمدن های چین و هند نیز بپردازد. بخشی از سوابق علمی و پژوهشی بهمن کاظمی عبارت اند از: ۱۳۸۸ ، UPM در حکومت و سیاست از دانشگاه (PhD)دکتر برنده مقاله برتر سازمان یونیسف در مورد حقوق کودکان، ۱۳۷۶ پژوهشگر نمونه سازمان صداوسیما، ۱۳۸۲ مدرس دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکز،۱۳۸۲- ۱۳۷۸ عضو شورای پژوهش موسیقی سازمان صدا و سیما، ۱۳۸۰- ۱۳۷۸ طراح کشور هشت قومیتی ایران و نشر کتاب (هویت ملی در ترانه¬های اقوام ایرانی ) ، ۱۳۸۰ نشر کتاب ( قانونمندی آواز ) ، ۱۳۷۵ ارائه نوار یاران همدم در سال ۱۳۷۳ و اجرای کنسرت های متعدد تا پیش از سال ۱۳۷۶ آهنگ سازی و خوانندگی تصانیف متعدد در حوزه موسیقی سنتی تا پیش از سال ۱۳۷۶ نشر کتاب (موسیقی قوم کرد)، ۱۳۸۹ نشر کتاب (موسیقی قوم تالش)، ۱۳۸۹ نشرکتاب (موسیقی ایلام)، ۱۳۸۹ نشر مجموعه نفیس (سلسله موی دوست، مردم شناسی موسیقی اقوام ایرانی)، ۱۳۸۹ نشر کتاب( گلبانگ سربلندی)، 

دانلود با حجم ۵۰ مگا بایت و کیفیت ۱۲۸

      

اشتراک بگذارید

2 thoughts on “آلبوم زیبای یاران همدم

  1. صدا و سیما لطف کند اگر به قبای موسیقی بی ارزش پاپ برنمی خورد هراز گاه از کارهای استاد مسنن هم پخش کند.ایشان حتی بین غیر کردزبانان هم محبوبیت خاص دارند اگر نمی دانستید بنده می دانم. گوش هایمان از شنیدن موسیقی ها که البته سروصداهای نامربوطی بیش نیستند دیگر خسته شده. همه ما موظفیم مکلفیم به هنرمندان متعهد کشور احترام بگذاریم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *